Tuntuuko välillä siltä, että treeni kulkee kuin siivillä ja taas välillä siltä, että kehitys on täysin pysähtynyt ja voimajumalat ovat kääntyneet sinua vastaan? Ei hätää, se on normaalia. Jopa niin normaalia, että sille on keksitty oma sääntö: the rule of thirds.

Kuten suurin osa meistä tietää, kehittyminen ei aina ole lineääristä. Itse asiassa harva urheilijatarina on tasaista polkua voitosta voittoon. Tarinoihin kuuluu lähes poikkeuksetta sekä vuoren huippuja että syviä ja pimeitä laaksoja.

The rule of thirds- eli kolmanneksien kolahti minuun kovaa kun kuuntelin Alexi Pappaksen haastattelua Rich Roll- podcastissä. Pappas on amerikkalais- kreikkalainen juoksija ja edusti Kreikkaa Rion olympialaisissa. Hän kertoo tarinassaan ajanjaksosta valmistautuessaan olympialaisiin, jolloin hän ei onnistunut saavuttamaan treenitavoitteitaan ja oli tilanteesta hyvin harmissaan. Hän kyseenalaisti viimeisen 4 vuoden uurastusta ja valmistautumista, jolloin hänen valmentaja Ian Dobson lausui sanat ”That´s ok. It´s the rule of the thirds”. Dobson oli myös edustanut olympialaisissa ja oli erittäin vaikutusvaltainen henkilö Pappaksen uralla, joten nuori urheilija halusi kuulla lisää tästä säännöstä. Tähän Dobson vastasi, että kun tavoittelee unelmiaan tai jotain, joka vaatii pidempiaikaisia ponnisteluja, on tarkoituskin tuntua hyvältä n 1/3 osa ajasta, huonolta 1/3 osa ajasta ja viimeinen kolmannes jotain siltä väliltä. Mikäli suhdanteet pysyvät karkeasti näiden kolmannekisen sisällä kaikki on hyvin treenin suhteen.

The rule of thirds- video (lyhyt)

Dobsonin mukaan, mikäli kaikki menee nappiin yli kolmanneksen ajasta on syytä katsoa harjoitusohjelmaa ja kyseenalaistaa onko se tarpeeksi haastava. Jos taas kaikki menee päin puuta yli kolmanneksen ajasta, on syytä miettiä onko rasitusta liikaa.

Älä siis ole huolissasi vaikka välillä tulee huonoja treenipäiviä. Ne kuuluvat asiaan. Jos olet fiksu, pidät luonnollisesti myös kirjaa treeneistäsi, josta voit sitten hieman arvioida pysytäänkö karkeasti kolmanneksien rajoissa ja tällä tavoin on valmentajan myös helpompi tehdä muutoksia mikäli on tarpeen.