Jos olen yhden asian elämässäni oppinut, niin on se että asiat eivät tule koskaan olemaan täydellisesti. Tällä hetkellä se mikä ei monellakaan ole täydellisesti on treenimahdollisuudet koronaviruksesta johtuen. Salit on kiinni ja sehän harmittaa monia meitä koska otamme harjoittelun vakavasti.

Toisen asian, minkä elämässä olen oppinut on se että lasin voi nähdä olevan puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä.

Itse tutustuin CrossFit harjoittelumuotoon ensimmäistä kertaa v 2007. Silloin CrossFit saleja oli vaan muutama ja laji olikin tunnettu siitä että treenejä suoritettiin milloin missäkin.  Videoiden kuvaaminen ja jakaminen ei ollut yhtä helppoa back then, mutta usein CrossFit mainsite:lla nähtiin kuvia miten ihmiset tekivät treenejä autotalleissaan, puistoissa, tukikohdissa afganistanissa tai kotipihallaan.

Moni treeneistä suoritettiinkin niin että otettiin kahvakuula mukaan ja mentiin puistoon missä oli leuanvetotanko. Siellä sitten keksittiin jotain mikä sai keuhkot huutaa hoosiannaa ja lihakset syttymään tuleen. Tämä siis sen takia että CrossFit salia ei välttämättä paikkakunnalta löytynyt. Kekseliäisyys ja mielikuvitus oli osa lajia.

Benchmark Wod Helen. Kuva: wodwell.com

Itseasiassa tämä oli tunnusmerkki maailmaa mullistavalle ja vallankumoukselliselle underground lajille nimeltä CrossFit. CrossFit harrastajaa kuvasti tällöin minimalistinen välineistö ja tekemisen meininki. Koko liike oli kaupallisia ketjuja ja välineistöä vastaan.

Noh, ajat muuttuvat. Tuli sosiaalisen median nousu jonka avulla tieto levisi nopeasti. CrossFit urheilijat kehittyivät ja jakoivat videoita treenaamisestaan, joka tietenkin nosti välineiden vaatimusta ja tarvetta. CrossFit:stä tuli urheilulaji kuntoilumuodon sijaan.

Kehitys kehittyy, se on välttämätöntä. Kaikki menee eteenpäin. Olennaista on tajuta se että pystyt vielä kehittämään kuntoasi, vaikkakaan sali ei ole auki kaikkine välineineen. Netti on pullollaan kehonpainotreenejä joiden avulla voit pysyä todella kovassa kunnossa. Jos vielä lisäät leikkiin kahvakuulan/käsipainon ja leuanvetotangon niin you’ll be fine. Lisäksi voi aina juosta. Kehittyminen ei tule pysähtymään vaikka sulla ei ole käytössä tankoa tai ski erg:iä.

Ymmärrän kyllä jos olit jo lunastanut tai sinulla on mahdollisuudet lunastaa paikkasi CrossFit Gameseihin. Silloin tämä saattaa olla kova takaisku suunnitelmillesi. Muissa tilanteissa, ei tästä kannata murehtia sen enempää. Pystyt pysymään erinomaisessa kunnossa minimaalisilla välineillä.

Leuat, punnerrukset, kyykyt, askelkyykyt, kahvakuulaheilautukset ja juoksuvedot- niistä tämänhetkinen kuntorutiinisi koostuu. Mikäli välineitä löytyy, millä voit monipuolistaa harjoitteluasi niin hyödynnä niitä. Ne eivät kuitenkaan ole välttämättömiä.

Varioi eri toistomäärillä ja liikesuunnilla. Älä kangistu kaavoihin. Käytä mielikuvitusta ja ole luova. Ja jos et jaksa käyttää mielikuvitustasi, niin netti on pullolla treenivinkkejä.

Asiat ja varsinkaan olosuhteet eivät tule ikinä olemaan täydelliset. Älä siis odota sitä turhaan. Elämässä yksi tärkeimpiä taitoja on hyväksyä se mikä on ja nähdä siinä piilevä mahdollisuus. Tällä hetkellä tilanne on tämä. Nyt on aika hetkeksi palata juurille.

BONUS- Basementillä on -15% XeniosUSA välineistä verkkokaupassa!!! Tarjous voimassa vain tämän linkin kautta koodilla BASEMENT_NOSTOP . Koodi syötetään maksuvaiheessa kohtaan “Enter your Coupon Code”.