Voimasykli on saatu päätökseen ja nyt on aika poimia kauden sadon marjat. Tulevan viikon aikana tulemme taas testataamaan teidät, samoissa voimatesteissä kun syklin alussa. Viimeiset 12 viikkoa ollaan tehty kovaa töitä ja tällä viikolla on tarkoitus nauttia työn tuloksista. Ennen kuin mennään itse testiviikkoon, niin on hyvä miettiä mihin tähtää. Alla muutama vinkki, siihen mitä voi itseltään odottaa.

Voima- ja kuntoharjoittelussa pätee adaptaation laki. Eli kun lihasta ärsytetään, se tottuu tiettyyn ärsytykseen eli adaptoituu. Tästä syystä harjoittelun on myös oltava nousujohteista. Kehoa pitää kuormittaa sopivissa annoksissa sellaisella kuormalla, johon se ei vielä ole tottunut. Tämän tuloksena, ajan myötä suorituskyky kasvaa ja voit lisätä enemmän rautaa tankoon.

Alussa adaptaatiot tapahtuvat melko nopeasti. Tämä tarkoittaa siis sitä, että tulokset nousevat melko jyrkästi. Ajan myötä adaptaation käyrä kuitenkin loivenee ja tulokset saattavat jopa junnata paikoillaan pidempään. Peeärrät eivät siis välttämättä tule paukkumaan aivan yhtä tiuhaan, mitä pidemmälle CrossFit polullasi pääset.

Minkälaisia nousuja voit sitten odottaa? Loin oman kokemukseni perusteella kolme kategoriaa. Kategoriat eivät perustu tieteelliseen tutkimukseen tai mihinkään osoitettuun faktaan. Kategorioiden tulokset todennäköisesti varioivat liikkeestä riippuen. Esimerkissäni alla käytän takakyykyn tuloksen parantumista 12 viikon aikana.

 

Mikäli olet harjoitellut ohjelman mukaisesti, syönyt riittävästi, nukkunut hyvin ja antanut itsellesi aikaa palautua harjoitusten välissä, voit tähdätä yllämainitun taulukon mukaisiin parannuksiin nostoissasi. Huomioi kuitenkin, että taulukko on yleisesti suuntaa antava. Jos aloittelia yltää “vain” 6kg parannukseen kyykyssä, niin ei kannata olla huolissaan.

Näin valmentajana parasta ehdottomasti on nähdä iloiset ilmeet valmennettavien kasvoilla, kun peeärrät paukkuvat. Samassa yhteydessä kuitenkin joutuu myös näkemään pettyneitä kasvoja, kun tuloksia ei saavuteta. Usein kuitenkin tarkemmin haastateltaessa, viimeinen lisäys tankoon on ollut 5-10kg jolloin enismmäinen ajatus minulla on, että onkohan tavoitteet olleet täysin realistisia? Toisaalta tavoite voi olla realistinen, mutta tavoitteeseen eteneminen tapahtuu liian suurin harppauksin.

Kehittyminen tapahtuu pienin askelin. Aseta suuret tavoitteet, mutta etene maltilla.