Kaikki ihmiset unelmoi. Harva meistä kuitenkaan luo selkeitä tavoitteita itselleen. Vielä harvempi kirjoittaa tavoitteensa ylös ja säännöllisesti tarkastelee niitä.

”Tavoite joka ei ole paperilla on fantasia”

Kuva:www.greatmindsthinkfit.com

Oikein tehty tavoite auttaa meitä pääsemään siihen. Kun tarkastelemme tavoitteitamme päivittäin ne juurtuu alitajuntaamme ja alitajunta alkaa automaattisesti tekemään töitä sen eteen että pääsemme päämääräämme. Ilman selkeää tavoitetta olemme kun laiva ilman kurssia. Saatamme päästä satamaan, mutta todennäköisesti pääsemme perille nopeammin pysymällä määrätyllä kurssilla.

”Minulla on tavoite selkeänä mielessä, en tarvitse kirjoittaa sitä” kuulee usein. Se voikin olla aivan totta. Ajatteleppa kuitenkin asia näin: kun tavoite on vaan mielessäsi ajattelet sitä silloin kun mielesi tuo sen esiin, kun tavoite on paperilapulla jääkaapin ovessa tavoite tulee esiin muistamisen lisäksi joka kerta kun käyt jääkaapilla. Kun olet tarpeeksi usein saanut muistutuksen jääkaapilla, niin hyvällä säkällä pelkkä nälkäkin tuo tavoitteesi mieleen. Jonkin asian alitajuntaan hitsaaminen vaatii toistoja, ja näin lisäät niitä toistoja helposti.
Aivoissamme toimii RAS (reticular activating system) järjestelmä. Hyvä esimerkki siitä on esim kun haluat jotain tiettyä autoa. Huomaat yhtäkkiä että juuri se auto tulee vastaasi liikenteessä aina useammin. Naisilla on varmaan kokemusta vauvakuumeesta. Kun vauvakuume on kovimmillaan niin joka puolella näkyy naisia vatsa pystyssä. Kun haluamme jotain RAS hakee ympäristöstä virikkeitä auttaaksemme pääsemään alitajunnan haluamaan tavoitteeseen. Kertaamalla usein tavoitteitamme ne juurtuu alitajuntaan ja näin ollen saamme myös RAS:n tukemaan tavoitteeseemme pääsyä.
SMART
Tavoitteita laatiessa on hyvä pitää mielessä muutama muistissäntö.  SMART mallin avulla laadit helposti itsellesi järkevät tavoitteet. SMART tulee sanoista Specific, Measurable, Achievable, Realistic ja Time- bound. Tätä muistisääntöä apuna käyttäen teet itsellesi tavoitteita johon on helppo motivoitua. Specific-  Kun tavoite on tarkasti määritelty, tietää koska sen saavuttaa ja siihen on helpompi motivoitua. Tavoitteen tulee olla kirkkaana mielessä eikä vaan sumuinen sinnepäin ajatus. Jos tavoite on esimerkiksi ”lisää voimaa” niin tämä tavoite on liian laaja käsite. Kun rajaat sen esim yhteen (tai 20:een) leukaan niin se muuttuu mitattavaksi (Measurable) ja on helpompi tietää koska tavoite on saavutettu. Tällä tavoin rajaamme maalin myös tarkemmin tähtäimeemme alitajuntaa varten.

Achievable- saavutettettavissa tarkoittaa sitä, että sen mahdolliseksi tekemistä on mietitty. Otetaan esimerkiksi ensimmäinen muscle up. Muscle up: in suorittaminen on mahdollista kaikille joilla on kaksi tervettä kättä. Joillekin se vaatii enemmän aikaa oivaltaa, mutta mahdotonta se ei ole kenellekään vaikkakin se siltä saattaa tuntua.
Realistic- tavoitteen tulee olla realistinen. Jos asetan itselleni tavoitteeksi voittaa seuraavissa olympialaisissa 100m pikajuoksun kultaa niin mä tuskin onnistun siinä mun Jamaikalaisista sukujuurista huolimatta. Jos taas asetan itselleni tavoitteen kisata CrossFit gameseissä 10v päästä masters sarjassa, niin tämä tavoite on jo huomattavasti realistisempi.
Time bound- aikaan sidottu. Tavoitteissa tulee aina olla deadline. Tarkka ajankohta jolloin aiot tavoitteesi saavuttaa. Se antaa vähän painetta ja motivoi harjottelemaan kovemmin.

Kuva: actioncoach.com

Esimerkki:
Tavoite- Ensimmäinen muscle up 1.3.2014
Tavoite on tarkasti määritelty. Se on täysin mitattavissa- kun roikut renkaissa ja vedät itsesi dipin kautta suorille käsille, tavoite on saavutettu. Muscle up on täysin mahdollinen ja realistinen tavoite jokaiselle. Ja lopuksi tavoitteelle on asetettu deadline 1.3.2014.

Aseta itsellesi tavoitteita elämän eri osa alueille. Tuut huomaamaan että unelmia on huomattavasti helpompi saavuttaa kun ne asettaa tavoitteeksi ja rupeaa systemaattisesti metsästämään niitä. Kun metsästämme unelmia meille ei jää aikaa murehtia turhista asioista.