Koutseina törmäämme lähes päivittäin ns ”länsimaalaisiin” liikkuvuus ongelmiin. Syy miksi kutsun niitä ”länsimaalaisiksi” on yksinkertaisesti se että länsimaissa vietämme suurimman osan päivästä istuen ja myös tästä asennosta johtuen meillä on tietynlaisia hyvin tyypillisiä liikkuvuusongelmia.

Väitän että länsimaissa suurin osa tuki- ja liikuntaelin ongelmista ovat korjattavissa ja ennaltaehkäistävissä aktiivisuudella. Sen sijaan että hankimme itsellemme paremman, entistä tukevamman tuolin niin suosittelen yksinkertaista taukojumppaa. Se vie aikaasi n 10min, eli about kahvitauon verran. Jos katkaiset työtuntisi 10 min aikaisemmin ja teet jumpan kahvinlitkimisen sijaan, niin takaan että seuraava työtunti on taas tehokkaampi ja tuloksia näkyy hetken ajan päästä myös treeneissä.

Moni istumatyötä tekevä kärsii selkä- ja niskaseudun kivuista sekä olkanivelen liikkuvuuden rajoituksista. Syy siihen on yleensä lihaksiston takaketjun inaktiivisuus ja etuketjun aktiivisuus. Maallikkokielellä tämä tarkoittaa että kehon etupuolella olevat lihakset ovat jännityksessä ja selän puolella olevat lihakset ovat rentoina. Toisinsanoin lihasketjujen aktiivisuuden välillä on epätasapaino. Monestihan sitä ajattelee että jos lapojen seutu on jumissa niin lapoja pitää venytellä. Syy miksi lapaväli on jumissa on juuri se että takaolkapään lihaksisto on rentoina eli inaktiivisena, joka vetää olkapäätä eteenpäin ja täten venyttää lapaseudun lihaksia ja kiristää rinnan seudun lihaksia. Tästä johtuen kipu tuntuu juuri siellä alueella missä lihakset ovat kroonisessa venytystilassa. Siksi  parempi vaihtoehto on venyttää rinnan seutua ja aktivoida lapojen toimintaa, eteenkin jos teet istumatyötä. Myös pakarat ovat istuessa rentoina, joten niitäkin kannattaa ”herätellä” tasasin väliajoin.

Käy tsekkaamassa Basementin taukojumppa joka ratkaisee KAIKKI toimistotyöntekijän ongelmat kerralla. Oli ongelmasi liikkuvuusrajoitukset, kivut, sydänsurut tai rahahuolet, niin näillä ohjeilla ratkaistaan KAIKKI.

Mikäli kuitenkin jää vielä ongelmia ratkomatta niin paina tästä.