Stressi, muutokset rutiineissa, lisääntynyt kotona olo, ravintoloiden sulkeutuminen, lomautus, sairastuminen; kaikki edellä mainittu ja monta muuta seikkaa vaikuttaa meidän tämän hetkiseen ravitsemukseen ja ruuansulatuselimistöön. Tämä on monelle tilaisuus oppia kuuntelemaan omaa kehoa, luoda rutiineja ja antaa ruuansulatuselimistölle aikaa palautua.

Suoliston merkitys tavoitteisiin pääsyssä

Kun suunnittelet terveyttä, suorituskykyä sekä kehonkoostumusta optimoivaa ravitsemusta, on paljon muutakin ajateltavaa kuin vain se mitä ja kuinka paljon syöt. Se kuinka sinun elimistösi sulattaa ruuan ja kuinka se käyttää sitä polttoaineena, on vielä suurempi merkitys kehoon, kuin mitä syötät sille. Voit syödä äärimmäisen laadukasta, orgaanista ja puhdasta ruokaa, mutta silti kokea energiatason, vastustus- ja suorituskyvyn ja terveyden vähemmän kuin optimaaliseksi.

Stressi – treenistä, elämästä, heikosta ravitsemuksesta – on hiljainen vihollinen terveydelle ja hyvinvoinnille. Turvonnut vatsa, ilman kertyminen, ummetus, löysä vatsa, energiattomuus kaikki kertovat ruuansulatuselimistön toiminnasta tai sen toimimattomuudesta. Kun huolehdit suoliston terveydestä, koet muutoksia kehonkoostumuksessa, palautumisessa, sekä fyysisessä että psyykkisessä terveydessä.

Keinot suoliston terveyden kehittämiseen

Ruuansulatuselimistön stressiä helpottaa muun muassa (1) hitaasti syöminen ja hyvin pureskeltu ruoka, (2) mahdollisten ruoansulatusta rasittavien ravintoaineiden minimointi ravinnossa, (3) prosessoidun ruuan ja sokerin välttäminen, (4) riittävä kasvisten ja kuitujen nauttiminen sekä (5) nautittujen aterioiden määrän vähentäminen 3-4 ateriaan päivässä. Hyvin tärkeää on myös opetella hallitsemaan stressiä ja saada unta riittävästi.

Näistä aiheista lisää “Kuntourheilijan ravitsemuksen Q&A” FB Live webinaarissa 19.4.2020 klo 18.00. Tapahtuma on täysin ilmainen Basementin aktiivisille jäsenille! Tule mukaan ja saat vastauksia kysymyksiin sekä lisää ideoita, kuinka kohdata muun muassa tämän hetken muutokset ja edistää suoliston toimintaa suorituskykyä edistäväksi!

– Annukka